Trainer | coach | vertrouwenspersoon

Als trainer heb ik de afgelopen 10 jaar samen gewerkt met van Oss & partners.

werkzaamheden;

    •    opleiden van vertrouwenspersonen

    •    uitvoeren van diverse nascholingstrajecten

    •    ontwikkelen en uitvoeren van diverse trainingen op maat

    •    geven van voorlichtingen


Als coach en/of vertrouwenspersoon  ben ik werkzaam binnen diverse organisaties;

  • Politie
  • Beatrix ziekenhuis
  • Avans Hogeschool
  • Theater Culemborg
  • Waterschap de Dommel
  • diverse klachtencommissies

Acteur in training

Als acteur in training ben ik dienstbaar aan het leerproces van de cursist.

Door middel van spel en feedback lever ik hier een bijdrage aan.

Afstemming is hier essentieel. Er kan in mijn visie optimaal geleerd worden als er voldoende veiligheid en afstemming is. Van daaruit kan openheid en ontvankelijkheid ontstaan.


Ik zet in de rollen gedrag neer wat we eerst gezamenlijk vast stellen.

Wat is het gedrag waarmee je wilt oefenen?

Waar wil meer vaardigheden ontwikkelen?

Waar zit je eigen allergie? 

Van welk gedrag vlieg jij tegen het plafond, gaan je haren recht overeind staan? 

Hoe ga je daar mee om? Wat vraagt dat vervolgens van je?

En wat past bij jouw persoonlijke stijl?

Wat is effectief?

Hiermee gaan we oefenen.


Vervolgens geef ik de cursist een reactie op de verbale en non-verbale communicatie en het effect daarvan op mij.

Ook het geven van feedback vraagt om de juiste afstemming van de acteur.

Zodat je als cursist het juiste aan gereikt krijgt. 

Dat wat je nodig hebt om stappen te zetten in je leerproces.


Combinatie trainer | acteur

Door mijn studieachtergrond en ervaring binnen het werkveld ,is het mogelijk deze twee vakgebieden te combineren.

Thema-bijeenkomsten met acteurs

Een lichte methode om zware thematieken bespreekbaar te maken


Samen met een collega trainer/acteur, worden scènes op maat ontwikkeld. 

Wij komen naar uw bedrijf of organisatie en luisteren naar uw vraag en behoefte. Met deze informatie gaan wij aan de slag. Wij schrijven teksten en scènes waarin de dagelijkse praktijk van uw organisatie herkenbaar is en toch ook breed getrokken wordt. Wij brengen de meest heftige en ingewikkelde thematieken op een lichte behapbare en aansprekende manier waarbij we de humor niet schuwen.

Deze scènes gebruiken we om het gesprek en de discussie met de deelnemers, de groep aan te gaan.

Dit wordt door ons aangevuld met de nodige theorie met betrekking tot het onderwerp.

Wij hebben zowel de rol van trainer/begeleider van de dag en als acteur.


Voorbeeld

Een middelbare school in Amsterdam wil het gesprek op gang tussen ouders en leerkrachten over de samenwerking tussen deze twee. Die verliep namelijk niet zo goed. Leerkrachten voelden zich ´tegen gewerkt´ door ouders en ouders hadden veel kritiek op leerkrachten. Het was een gevoelig onderwerp.

Wij hebben een programma ontwikkeld en uitgevoerd in de gymzaal van de school. 3 Avonden waarbij er gemiddeld 50 mensen per avond aanwezig waren. Er vonden pittige discussies plaats, er is veel gelachen én er is begrip en samenwerking over en weer ontstaan.

Theatercoach

Als theatercoach begeleid ik jonge theatermakers bij het ontwikkelen van voorstellingen of kunstprojecten. Dit kan zijn binnen de theateropleidingen of bij kunstorganisaties.


Ik ben verbonden aan de Toneelacademie Maastricht, de Artiesten opleiding Koning Willem 1 College ’s-Hertogenbosch en Stichting SOLOS; een organisatie die jonge kunstenaars uit de verschillende kunstdisciplines de gelegenheid geeft de eerste producties in het werkveld te presenteren.


Talloze vragen spelen een rol bij het creëeren van een voorstelling of kunstproject.

Hoe vertaal je je ideeën naar een concept?

Wat wil je overbrengen met je voorstelling? Waar gaat het je om?

Hoe ontwikkel je een concept?

Wat is jouw persoonlijke stijl?

Hoe werk je met acteurs?

Hoe communiceer je met je publiek?

Wat is theatraal interessant?

Hoe is je publieksopstelling en klopt dit bij wat je over wil brengen?

Ik kijk samen met de student naar een aantal werkgebieden binnen het vak. Ik draag mijn kennis en deskundigheid met betrekking tot het theater vak over en haal samen met de student zijn/haar persoonlijke stijl naar boven.